torsdag 1 juli 2010

Ugnsbakad Spagetti Bolognese

Efter en stunds söknade i några av mina kokböcker bestämmde jag mig för detta recept ur boken Happy Days med Jamie Oliver. Ett litet annorlunda recept på Spagetti Bolognese. Efter att Bolognesen är klar på spisen ställs grytan in i ugnen och där får Bolognesen efterkoka i 1.5 timme.

Ugnsbakad Spagetti Bolognese a lá Jamie Oliver
1 pkt bacon (jag uteslöt detta då jag inte hade någon hemma)
1 näve rosmarin (jag använde torkad rosmarin)
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 glas rött vin
500 g köttfärs
1 tsk torkad oregano
1 brk krossade tomater
1 tub tomatpuré eller
1 liten burk soltorkade tomater (jag tog 2 msk tomatpuré och 10 soltorkade tomater)
olivolja
salt
svartpeppar
hackad basilika
riven paremesanost

Sätt ugnen på 175 grader.
Finhacka lök och vitlök. Klipp bacon i bitar.
Hetta upp olivolja i en gryta som sedan tåls att ställas in i ugnen. Tillsätt rosmarin och bacon och låt den få gyllenbrun färg.
Häll i lök och vitlök och stek i några minuter tills löken mjukar.
Tillsätt köttfärsen och stek yttligare i några minuter.
Häll i rödvin och låt puttra i några minuter medans du skär soltorkade tomater i bitar, tillsätt dessa tillsammans med krossade tomater och tomatpuré.
Smaka av med salt och svartpeppar och ev andra kryddor du gillar.
Ställ in grytan i den nedre delen av ugnen och låt stå i 1.5 timme.
Blanda ner basilikan precis innan servering.
Servera med spagetti och riv över parmesanost.

Va gott detta va! Rekommenderar er verkligen att testa detta.Tyvärr har jag ingen bra bild då jag fullständigt glömde bort att fota. Middagen var lite kaotisk med en trött och febrig son, men det måste ha varit väldigt gott då han åt med god aptit!

2 kommentarer:

  1. Hei søta Åsa gåsa, ja denne også skal jeg prøve :-) puh du holder meg busy hehe

    God helg til deg, mange klemmer Iris piris

    SvaraRadera
  2. Hej Iris piris! Åh va kul att du hittar lite inspiration och att du följer min blogg!

    Saknar dig.

    Klem klem

    SvaraRadera