söndag 18 juli 2010

Röd vinbärssaft med vanilj

Idag tog jag tag i de 10 liter vinbär som vi plockade i fredags. Det blev gelé och saft samt några liter som jag la i frysen som jag kommer att använda till kakor, tårtor och pajer under höst/vinter.

Det var första gången som jag testade att göra saft av rödavinbär och jag kan verkligen rekommendera er att testa för det smakar super gott och är väldigt enkelt att göra.

Röd vinbärssaft med vanilj 1.5 liter färdig saft
2 liter vinbär
8 dl vatten
6 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 krm natriumbensonat

Skölj och rensa bären. Lägg dem i en gryta och häll i vatten. Koka upp och låt sjuda i 10 minuter under lock.
Mosa bären lätt i kastrullen. Häll upp bären i en sil och låt självrinna i ca 30 minuter.
Häll tillbaka saften i grytan och tillsätt sockret och låt sjuda i 10 minuter. Ta av grytan från värmen och skumma saften väl.
Ta upp lite av saften i en skål och rör ut vaniljsockret och natriumbensonat i detta. Rör därefter ner det i saften.
Fyll saften på varma och väl rengjorda flaskor. Förslut och förvara flaskorna mörkt och svalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar