söndag 4 juli 2010

Rågbaguette Poolish

Tänkte försöka mig på att baka Rågbaguette i morgon. Det krävs lite förberedelse för i degen ska en sats med poolish tillsättas. Poolishen är en en sk. surdeg för att ge baguetten den typiska luftiga strukturen med stora luftblåsor.

Även då detta ska bli rågbaguetter behöver degen vanligt vetemjöl annars går man miste om de stora luftbubblorna i brödet.

Poolish
5 g jäst (jag måste köpa en våg men just nu förlitar jag mig på mitt ögonmått)
3 dl kallt vatten
5 dl vetemjöl special

Smula jästen i en bunke och häll i vattnet. Rör tills jästen har löst upp sig. Tillsätt vetemjöl och rör tills degen känns slät.
Täck bunken med plastfilm och jäst i minst 4 timmar i rumstemperatur eller i kyl över natten (detta alternativ valde jag).


Oj vilken fart degen fick, glöm inte att använda en bunke som är tillräckligt stor för degen att jäsa i!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar