fredag 30 juli 2010

Dagens middag

Kvällens middag blev spagetti carbonara, enkelt och snabbt att laga när magen skriker jag vill ha mat nu!!! Till detta drack vi ett glas rött, fredag i alla ära.

Varianter på spagetti carbonara finns det antagligen lika många som det finns kokböcker, konstigt nog då rätten innehåller så få ingredienser. Våran favorit kommer nedan.

Hoppas att ni har en mysig fredagskväll. Här hemma tillbringar vi kvällen i två olika rum, jag är nämligen en sann friidrottsnörd så nu när EM hägrar har jag tv'n alldeles för mig själv. Som tur är ser jag tv'n från köksbordet där jag sitter och bloggar.

Spagetti Carbonara 3 personer
300-400 g spagetti
1 pkt bacon
1-2 vitlöksklyftor
4 ägg
1 dl vispgrädde
3 dl riven parmesanost (1 dl till servering)
svartpeppar och flingsalt

Koka spagettin. Klipp bacon med en kökssax och stek knaprigt tillsammans med hackad vitlök. Låt rinna av på lite hushållspapper.
Vispa ägg, grädde, svartpeppar och 2 dl parmesanost i en skål.
Häll av vattnet från spagettin och rör ner bacon och äggblandningen och rör till en krämig konsistens.
Smaka av med salt och svartpeppar. Strö över parmesanost vid servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar