tisdag 27 juli 2010

Hemgjord müsli

Jag är inte något fan av köpt müsli, tycker att den smakar lite torrt och de som heter crunchy är väldigt söta i smaken så jag gör en egen müsli som jag har på filen på morgonen.

För det mesta blir det man tager vad man haver i skafferiet när jag gör den men här kommer ett recept som man antigen kan följa eller ersätta med andra ingredienser.

Hemgjord müsli ca 1.5 liter
3 dl havregyn, fiber eller vanlig

3 dl rågflingor
1 dl pumpafrön
1 dl solroskärnor
½ dl linfrön
1 dl hackade nötter
½ dl råsocker
1 tsk kanel

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser i en stor skål. Vispa ihop ingredienserna nedan och häll ner vätskan i omgångar och se till att vätskan fördelas jämnt.

1 dl vatten
3 msk rapsolja
3 msk honung

Bred ut blandningen i en långpanna och rosta i 15-20 minuter. Väldigt viktigt att röra om då och då under rostningen annars blir det lätt bränt! Låt svalna helt och blanda tillsist ner 1-2 dl önskad torkad frukt, ex tranbär, russin, ananas, banan, aprikoser etc.

Detta är för övrigt en väldigt bra present att ha med sig när man är hembjuden till någon på fest eller middag. Fyll blandningen i en fin glasburk, knyt ett fint band runt om och skriv en liten ettikett med ex "min egen favorit müsli".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar