torsdag 8 juli 2010

Rårörd jordgubbsaft & eftersylt

Detta måste vara ett av de smartaste recept jag någonsin har testat. Rårörd jordgubbssaft och sylt av bären efteråt. Saften och sylten smakar SOMMAR!
Jag längta redan till nästa sommar då jag kan göra denna saft och sylt igen!



Rårörd jordgubbssaft ca 3 liter färdig saft
2 kg jordgubbar (ca 4 liter)
2 liter kokt vatten
1 påse vinsyra (45 gram)
1 kg socker
2 krm natriumbensoalt per liten avrunnen saft

Dag 1
1. Rensa och skölj jordgubbarna, noppa och lägg dem i en rymlig bunke eller hink.

2. Mosa dem lätt, jag körde jordgubbarna i min kitchen aid vilket blev perfekt.
3. Lös vinsyran i det kokta vattnet och häll över jordgubbarna.
4. Rör försiktigt och täck med ett lock eller plastfolie.

5. Låt stå mörkt och svalt i ett dygn.

Dag 2

1. Sila saften, rör inte i massan utan låt det självrinna, tar ca 1-2 timmar.
2. Häll bären i en kastrull och följ receptet för jordgubbsylt nedan.
3. Mät saften och rör i sockret, fortsätt röra tills allt socker har löst sig. Smaka av och tillsätt mer socker om så önskas.
(Orginal receptet var 1 kg socker per liter avrunnen saft men jag tycke att det var lite väl mycket så jag använde 1kg till 3 liter avrunnen saft)
4. Skumma ytan
5. Tillsätt konseveringsmedlet utrört i ½ dl hett vatten.
6. Häll upp saften på väl rengjorda och varma glasflaskor, förslut dem genast.
7. Förvara mörkt och svalt.

Jordgubbssylt (3 burkar)
1 kg syltmassa från avrunnen saft
0.5 kg syltsocker

1. Häll syltmassan i en kastrull och tillsätt sockret.
2. Koka i ca 5-10 minuter, längre tid ger fastare sylt.
3. Skumma ytan och häll upp på väl rengjorda och varma glasburkar, förslut dem genast.
4. Förvara mörkt och svalt.

8 kommentarer:

  1. Detta är absolut genialiskt! Ett superbra sätt att få ut allt gott ur jordgubbarna.

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det smart! Detta är en given favorit sommar efter sommar!

    SvaraRadera
  3. NU är jag igång med jordgubbar enligt receptet och vill passa på tacka dig för det och fråga om jag ska koka avrunnen saft med socker i dag 2, det framgick inte i receptet. i så fal hur länge. Tack i på förhand!! Katja.

    SvaraRadera
  4. Riktigt fiffigt och gott recept, tack för det! Du hade rätt, sockermängden 1 kg på 3 liter är helt lagom, och till sylten gick det åt drygt 4 dl socker. Jag använde mig av rörsocker, det kanske är skillnad, vad vet jag ... :) Tack för receptet!

    SvaraRadera
  5. Sorry, min tid har inte räckt till under sommaren så jag har tyvärr inte läst några kommentarer. Hoppas att det blev lyckat ändå och att du fick njuta av god saft och sylt.
    //åsa

    SvaraRadera
  6. Vilket kanon recept. Jag tyckte att saften blev sur så jag hade två kilo socker till två liter saft. Vi gillar söt saft! Och vilken fantastisk sylt! Detta gör jag om!!

    SvaraRadera
  7. Ska man röra ner sockret i kall saft eller i kokande saft? Hoppas någon kan svara snabbt. :) tack på förhand.

    SvaraRadera