onsdag 23 juni 2010

Ljuvliga Midsommar Cupcakes

Så här fina hoppas jag att mina cupcakes kommer att se ut när de är klara. Åhh vad jag längtar tills jag får piffa till mina cupcakes på midsommarafton! Bilden är från Hello Sugar Cupcakes. Mina cupcakes har jag tänkt fylla med lätt mosade jordgubbar och sedan toppa med en rosa och vitchoklad frosting.

Cupcakes 12st
2.5 dl socker
3 ekologiska ägg
1 tsk vaniljsocker
100g smält smör
1 dl mjölk
2 tsk bakpulver
3.5 dl vetemjöl
1 nypa salt
1 citron, rivet skal och saft

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt vitt och pösigt.
Smält smöret, häll i mjölken och blanda detta med äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och blanda ner detta i smeten.
Riv skal och pressa saften ur citronen och tillsätt i smeten.
Placera pappersformarna i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Låt svalna.

Rosa & vitchoklad frosting
200g vitchoklad
200g philadelphiaost
1 dl vispad grädde
0.25 dl florsocker

Vispa grädden hårt men den får absolut inte blir smörig.

Finhacka den vita chokladen och värm 30 sek i mikron, rör om och värm sedan 30 sek, rör om och fortsätt på detta sätt tills chokladen är smält. Alternativ är att smälta chokladen försiktigt över vattenbad.

Rör ihop chokladen och philadelphiaosten. Tillsätt grädden och blanda till en slät kräm. Dela krämen i 2 delar och häll försiktigt ner lite av jordgubbsspadet i den ena delen så krämen blir fint rosa.

Ställ den vita och rosa krämen kallt tills krämen stelnar lite men forfarande går att spritsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar