onsdag 16 juni 2010

Enkel Rabarbersaft

Igår fixade jag i ordning en sats med rabarbersaft. Jag testade ett nytt sätt, normalt brukar jag koka och köra saftmajja men den här gången blev det denna variant.

Rosa Rabarbersaft
1.5 kg rabarber
1.5 liter vatten
1 citron
1 vaniljstång
4-5 dl socker per avrunnen saft
atamon

Skölj rabarbern och skär i små bitar. Lägg rabarbern i en tillräckligt stor kastrull eller skål. Borsta citronen och skala av skalet med en potatisskalare (skär bort ev vita delar), lägg i kastrullen/skålen. Pressa citronen och blanda med saften. Snitta vaniljstången och blanda ner. Koka upp vattnet och häll det kokande vattnet över raberberna. Rör om och täck med ett lock eller en handduk. Låt stå svalt i 3 dygn. Rör om några gånger under tiden.

Sila massan, mät upp saften och häll den i en kastrull. Tillsätt sockret och ev vaniljstången. Sjud sakta tills sockret löser sig helt. Ta upp vaniljstången och tillsätt atamon efter anvisningarna på flaskan. Häll den heta saften på atamonsköljda heta flaskor och korka genast. Förvara mörkt och svalt.

Jag åtekommer med en rapport efter 3 dagar hur det har gått och hur saften smakar.

2 kommentarer:

  1. japp....den vill jag göra om det blir bra!!!!

    jag ska ha lte tjejträff på måndag.....ska prova din potatissallad( blir nog nån kyckling till) och din kaka med chili-choklad......kraam!

    SvaraRadera
  2. Åh va kul, kul att du hittar recept som du gillar. Chilikladdkakan är sjukt god! Lycka till! Kram

    SvaraRadera