torsdag 24 juni 2010

Kronärtskockspaj

En matig paj till kvällens middag. Testade att ha i kronärtskockshjärtan i fyllningen tror att det kommer att bli riktigt gott!

Jag brukar variera när jag gör pajdegen, den här gången fick det bli följande recept

Pajdeg
4 dl mjöl
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
1.5 dl filmjölk
50 g smör

Blanda samman mjöl, bakpulver och salt. Tillsätt tärnat kallt smör samt filmjölk. Blanda samman tills smörbitarna förvunnit och degen känns mjuk och smidig. Ställ kallt i 15 min. Tryck ut pajen i en form med löstagbarkant. Nagga pajskalet och förgrädda i 10 minuter i 175grader.

Fyllning del 1
1 purjolök
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 brk kronärtskockshjärtan
persilja

Skala, skölj och skiva purjolöken. Skala och skiva löken och vitlöken. Stek detta i en stekpanna med lite smör. Hacka persilja och skär kronärtskockshjärtan i 4 delar och blanda ner detta i stekpannan. Fyll pajskalet med fyllningen.

Fyllning del 2
3 ägg
1 påse riven ost (jag använde lagrad prästost)
1 dl grädde
1.5 dl mjölk
salt och peppar
1-2 tomater

Vispa samman allt utom tomaterna. Häll detta över fyllning 1 i pajskalet. Skär tomaterna och lägg dessa över fyllningen. Grädda i 200 grader i ca 30 minuter.

GLAD MIDSOMMAR! (det kommer att bli lite tyst här i några dagar men jag återkommer på söndag utvilad och med bilder från midsommar)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar