torsdag 3 mars 2011

Laxfilé med pepparrotscréme och grönsaksströssel

En enkel och god vardagsrätt som jag rekommenderar. Om du inte är ett fan av pepparrot går det enkelt att byta ut fyllningen med tex en burk créme bonjour vitlök.

Oj vilken tid det tog med detta inlägg, jag somande när jag nattade lillkillen och när jag väl vaknade var klocken efter 22 så det var bara att borsta tänderna och återvända till sängen. Men nu är jag utvilad och redo att göra klart inlägget.

Laxfilé med pepparrotscréme och grönsaksströssel 4 portioner
4 laxfiléer
smör

3-5 msk färsk riven pepparrot
200 g philadelphiaost
1 zucchini
1 röd paprika
1 dl grädde (kan uteslutas)
svartpeppar
salt
vitpeppar
ris eller gryn

Sätt ugnen på 200 grader.
Smörj en ugnsform med lite smör. Skär en skåra på längden i varje laxfilébit och lägg dessa i formen. Krydda laxfiléerna med salt och vitpeppar.
Skala och riv pepparroten, om ni tycker om pepparrot välj den större mängden. Det går även bra att använda sig av pepparrot på tub men använd då en mindre mängd. Mosa ihop pepparroten med philadelphiaosten och smaksätt med 1krm salt och 1krm svartpeppar. Fyll laxen med pepparrotscrémen. Det som blir över kan serveras till maten.
Skär zucchini och paprika i små mini tärningar och fördela på och runt laxen. Häll i grädden i formen. Ställ in laxen i ugnen i ca 20 minuter.
Koka ris eller gryn enligt anvisningen på paketet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar