onsdag 2 mars 2011

Butternut Squash Soppa med Prosciuttochips

Butternut squash soppa låter mer spännande och godare än pumpa soppa eller hur?! På bilden ser ni min nya kärlek och ingredienserna till soppan. Sedan var jag så nyfiken på att smaka soppan så jag glömde helt bort att fotografera slutresultatet som fick en otroligt härlig gul färg. Ni kommer garanterat att se receptet igen under Favorit i repris. Till soppan serverade vi prosciuttochips och ett godomligt gott Gourmetknäcke från Kung Markatta med smaken Ost & Pumpafrö.

Butternut squash soppa med prosciuttochips 4-6 portioner
1 gul lök
1 apelsin (rivet skal + saft)
1 kg butternut squash
2 morötter
2 pressade vitlöksklyftor
1 krm cayennepeppar
1 tsk ingefära
2.5 dl matlagningsvin
8 dl vatten
2 st grönsaksbuljongtärningar (jag tog kycklingbuljong för det var det jag hade hemma)
olivolja
70-100 g skivad prosciutto
1 tråg sockerärtor
2 dl vispgrädde
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
knäckebröd

Sätt ugnen på 225 grader.
Halvera, kärna ur och skala butternut squashen med en liten kniv, skalet är ganska hårt och tjockt. Skär pumpaköttet i mindre bitar. Skala och skär morötter i 0.5 cm breda slantar. Hacka löken och riv skalet från apelsinen.
Hetta upp 2 msk olivolja i en gryta, pressa i vitlöksklyftorna och tillsätt löken, apelsinskalet och cayennepeppar. Fräs i 2 minuter på medelvärme.
Tillsätt butternut squashen, morötterna, ingefära, matlagningsvin, vatten, buljong och saften från apelsinen. Höj värmen så att soppan kokar upp, sänk sedan värmen och låt soppan sjuda i 15 minuter (känn med en potatissticka så att butternut squashen är mjuk).

Nu är det dags att fixa i ordning prosciuttochipsen. Täck en plåt med bakplåtspapper och lägg prosciuttoskivorna på. Torka i ugnen i ca 5 minuter. Ta ut och dela dem i lite mindre bitar.

Soppan ska även toppas med strimlade sockerärtor så fixa detta nu.

När soppan är klar är det dags att tillsätta vispgrädde, salt och svartpeppar i soppan och mixa den slät med en stavmixer.

Toppa soppan med strimlade sockerärtor och prosciuttochips och servera något gott knäckebröd till.

Hurra för Middagsfrid!

2 kommentarer:

  1. Hej Asa! Sist jag lamnade en kommentar fungerade det inte, men nu gor jag ett nytt forsok. Ville bara kommenter pa nya bilderna; mycket fina! Allt ser sa gott ut och jag har nu fatt en ny dos av inspiration:) Kram pa dig!

    SvaraRadera
  2. (Anna? inga åäö så jag tror det är du) Va kul att få en kommentar på att min nya heading är bra. Jag är själv väldigt nöjd. Kul att jag kan inspirera dig med nya recept. Hälsa och ha det det så bra. Kram på dig!

    SvaraRadera