söndag 15 augusti 2010

Stora köksskolan - lövbiff

I mormors gömmor hittade jag denna underbara kokbok, det är helt klart min favorit bland alla mina böcker. Riktig svensk husmanskost med steg för steg beskrivning. Om ni hittar en liknande bok hemma hos era föräldrar eller morföräldrar be snällt om ni möjligtvis kan få denna skatt i era ägor!


Idag testade jag receptet på fylld lövbiff men istället för tärnad stekt potatis gjorde jag potatisklyftor i ugnen.


Fylld lövbiff 4 portioner
4 st stora lövbiffar (400-500g)
1 tsk salt
1.5 krm svartpeppar
2-3 msk smör

Fyllningen
1 liten gul lök
2 äggulor
1 msk svensk senap
1 msk dijon senap
2 msk kapris (jag uteslöt detta)

Börja med fyllningen. Skala och hacka löken fint (jag körde min i en mixer). Blanda samman alla ingredienser till fyllningen.

Lägg ut lövbiffarna på en skärbräda. Fördela fyllningen på ena halvan av varje biff. Vik över den tomma halvan. Nyp till runt kanterna så att fyllningen hålls på plats.

När potatisen är klar hetta upp stekpannan och lägg i ca 1 msk smör. Stek biffarna på mycket start värme hastigt knappt 1 minut på varje sida.

Servera biffarna nystekta tillsammans med potatis och grönsaker.

Om man är sugen på någon annan fyllning så kan jag tänka mig att någon smak av fäskost skulle vara perfekt, varför inte vitlök och örter? Det får jag nog testa nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar