måndag 24 maj 2010

Vad ska jag göra med alla rabarber?

Jag funderar på vad jag ska hitta på med alla rabarber som frodas snabbare än jag hinner skörda.

Recept jag tänker göra i sommar är bla...
Rabarber paj
Rabarber saft
Jordgubb och rabarber saft
Rabarberchutney
(är det någon som sitter och skaver på ett bra recept maila mig eller skriv gärna receptet i kommentarfältet, då kan fler få ta del av ditt goda recept!) Härom kvällen lagade jag och njöt av en bus enkel kräm och yummm va gott det var!

Rabarberkräm
2 portioner
250g rabarber, ca 2-3 mellanstora stjälkar
2 dl vatten
0.5 dl socker
1.5 msk potatismjöl

Skölj bort all jord och kryp från rabarbern. Skala den och skär i mindre bitar ca 2 cm. Koka upp vatten och socker, sockret ska smälta. Lägg i rabarber och koka i ca 5 min eller tills rabarbern delar sig.
Blanda ut potatismjöl i lite vatten och tillsätt sedan detta i en tunn stråle ner i kastrullen samtidigt som du rör om.
Låt krämen koka upp men inte mer än att den bubblar lite, ta av kastrullen från värmen och servera den varm eller kall med mjölk.

1 kommentar:

  1. hej!!!!!

    Jättefin blogg!!!!!!

    jag undrar oxå vad jag ska göra av alla mina rabarber.....nu fick jag några tips.....funderar på saft!!!

    SvaraRadera