onsdag 12 maj 2010

Tacopaj

Underbar tacopaj var det till middag igår. Resterna kommer vi äta upp ikväll, pajen smakar ännu godare dagen efter!

Pajdeg
50g smör el margarin
1.5 dl filmjölk
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt

Blanda samman alla ingredienser till en smidig deg. Smörj en form med höga kanter med löstagbar botten (en sockerkaksform är utmärkt). Tryck ut degen i formen och nagga lite på degen med en gaffel. Förgrädda i ugnen i 8-10 min i 200-225 grader.

Fyllning
500-600g nötfärs
1 st gul lök
1 påse tacokryddmix
1 dl vatten
2 st tomater
4 st feferoni

Hacka löken och bryn den tillsammans med färsen. Tillsätt kryddmix och vatten. Puttra så vätskan försvinner. Lägg allt i pajskalet. Hacka tomater och fereroni och lägg överst på färsen.

Topping
2 dl cream fraiche
2 msk majonäs
2 dl riven ost
3 st pressade vitlöksklyftor

Blanda samman allt i en bunke och bred sedan toppingen ovanpå tomaterna och feferonin. Grädda i ugnen ca 10-15 min i 225-250 grader eller tills ytan får en vacker gyllenbrun färg.

Servera med en grönsallad efter tyck och smak.

Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Tack för middagsinspiration! Det blev tacopaj till middag idag! Jag bytte ut vanlig creme fr mot smaksatt med tomat och chili, och istället för majo hade jag philadelphiaost! Det blev toppengott!

    SvaraRadera
  2. Kotev, det måste vara Rans googlekonto...det är från mig, Elin...=)!!!

    SvaraRadera
  3. Åh va kul med en kommentar...min allra första. Ditt tips måste jag testa nästa gång. Kram på dig.

    SvaraRadera