måndag 31 maj 2010

Rabarbersemifreddo del 2

Gårdagen var slut innan jag hann och blinka så jag missade helt att uppdatera er med resten av receptet på Rabarbersemifreddon.

En form rabarbersemifreddo (8 portioner
I sats rabarberkompott (se tidigare inlägg)
4 ägg
1 dl strösocker
1 vaniljstång
2 dl vispgrädde
3 dl grekisk yoghurt 10%

Separera äggen och lägg äggulorna i en bunke och äggvitorna i en annan.
Vispa äggulorna, 0.5 dl strösocker och frön från en urskrapad vaniljstrång till en porös smet.

Vispa grädden fluffig och blanda ner yoghurten.

Blanda samman smeten från äggulor och grädde.

Vispa äggvitorna med 0.5 dl socker till ett hårt vitt skum (bunken måste vara torr och ren).
Vänd försiktigt ner skummet i ägg/gräddsmeten.


Blanda samman rabarberkompotten med glassmeten.
Jag blandade i lite röd karamellfärg i kompotten för att den skulle blir lite färggladare.

Tips! Kompotten jag gjorde innehöll 3 dl socker detta tycker jag nu efteråt var lite för mycket det hade räckt med 2 dl till 1 liter rabarber.

Häll smeten i en ungsform eller en annan form som ni gillar.
Frys den i 4-5 timmar.
Smeten skall vara halvfryst dvs lite mjuk i mitten men inte rinnig.
Glassen smakade syrligt av yoghurten, väldigt gott en varm sommardag.
Nästa gång ska jag skopa upp några kulor i ett glassrån och njuta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar