söndag 9 maj 2010

Kanel & Kardemumma Bullar

I helgen bakade Max och jag kanelbullar. Lite besviken blev han då degen inte smakade lika gott som en sockerkakssmet. Men när bullarna var färdiggräddade var han inte sen att smaka.

Mitt bästa minne av bullar är smaken av gammelmormor Hillas vaniljbullar, tyvärr har jag inte receptet i samligen men jag är ständigt på jakt efter den perfekta kanel(vanilj)bullen. Antagligen gjorde hon vanliga bullar men bytte ut kanelen mot vaniljsocker, hur jag än gör får jag inte mina bullar att smaka som gammelmormor Hillas.
Receptet jag testade i helgen var följande

Bulldeg ca 30-40 bullar
1 msk kardemummakärnor (mortla)
3 dl mjölk
50g jäst
1.5 dl socker
0.5 tsk salt
150g tärnat mjukt smör
1 ekologiskt ägg
11-12 dl vetemjöl special
Stöt kardemummakärnorna i en mortel och värm dem med mjölken till fingervarmt.
Smula ner jästen i en bunke och tillsätt socker, salt, smör, ägg och häll i den varma mjölken.
Tillsätt vetemjöl lite i taget tills degen känns smidig. Jäs degen under en bakduk till dubbelstorlek ca 1 timme.

Sätt ugnen på 200grader

Fyllning
150-200g smör
1 dl socker
1 msk kanel
Rör ihop alla ingredienser till fyllningen.

Dela degen och kavla ut en halva i taget, brukar typ se ut som en misslyckad rektangel. Jag har alltid svårt att bestämma mig om jag ska göra snygga snurror eller enkla snäckor, så jag brukar göra båda.

Snurror
Bred fyllningen på övre långhalvan och vik sedan ena långsidan mot den andra till ett dubbelvikt ark. Skär i ca 3cm breda remsor och gör sedan ett byxben dvs skär yttligare ett snitt i varje remsa som delar varje remsa nästan helt.
Snurra benen åt olika håll och knyt ihop till en knut. (viktigt att ändarna hamnar under bullen) Lägg i bullformar på en plåt. Jäs under bakduk ca 40min. Pensla bullarna med uppvispat ägg, strö över pärlsocker och grädda i mitten av ugnen i ca 10min.

Snäckor
Bred fyllningen över hela degen. Börja sedan rulla ihop degen längs ena långsidan som en rulltårta. Skär sedan i 1.5 cm tjocka bitar och lägg i bullformar på en plåt. Jäs under bakduk ca 40min. Pensla bullarna med uppvispat ägg, strö över pärlsocker och grädda i mitten av ugnen i ca 10min.

Nästa gång ska jag testa att baka 2 i 1 deg, förklarar mer när jag väl gör detta, kan ta ett tag då frysen nu är full med nybakta härliga bullar.

1 kommentar:

  1. Vilka fina bullar...blir spännande att se vad 2 i 1 deg är för något.

    SvaraRadera