söndag 23 maj 2010

När allt går fel...

Ska man blogga om misslyckad matlagning? Det som är bra med en egen blogg är att man kan välja vad som ska puliceras och inte publiceras, blir något misslyckat kan jag helt enkelt strunta i att skriva om det. Tyvärr var jag dum nog att i förhand nämna att jag skulle bjuda på en 3rätters middag för att fira "hålet i väggen" och med den gick allt fel så jag får tänka så här att förhoppningsvis kan ni som läser denna blogg lära er av mina misstag!

Förrätt
Grillad halloumi med cocktailtomater

Varmrätt
Grillat kött
Ugnsrostad potatis och morötter
Kall sås av fetaost & soltorkadtomat
Grönsallad

Efterrätt
Chokladfondant med vaniljglass & rårörda hallon
Lyxade till och använde Amaronevin till rödvinsmarinaden, vet dock inte vad som gick fel...marinaden blev inte bra, köttet var inte bra, grillningen gjorde köttet alldeles segt. Tur att potatis, morötter, sallad och sås blev bra, speciellt såsen den är underbart god till grillat.

Kall sås med smak av fetaost och soltorkad tomat
(4pers)
1 brk cream fraiche
1 fetaostpaket
5 st soltorkade tomater
1 st pressad vitlöksklyfta (kan uteslutas)
Lite peppar

Mosa fetaosten så den blir alldeles smulig, mixa soltorkade tomater och vitlök och blanda sedan samman alla ingredienser med cream fraiche och tillsätt lite nymald peppar. Gör såsen lite i förväg så den hinner ta till sig alla smaker, den passar till både kyckling och kött.

Till efterrätt testade vi att göra chokladfondant. De blev goda men tyvärr blev inte resultatet så där rinniga som de ska bli. Jag missade att minska tiden i ugnen, formarna jag använde var mindre än de i receptet vilket gjorde att smeten blev fastare än den ska vara.

Receptet nedan är till 4 portioner men jag skulle nog istället rekommendera att göra 8st små.

Chokladfondant
150g mörk choklad
150g rumstemererat smör
1 dl socker
4 ägg
2 äggulor
0.75 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 200grader.
Smörj ugnsfasta portionsformar med smör, mina rymmer 1 dl och var perfekt portionsstorlek. Smält chokladen i mikron ca 2 minuter.
Vispa smör och socker fluffigt med elvisp och tillsätt ett ägg i taget under vispning. Tillsätt äggulor, smält choklad och mjöl.
Grädda fondanterna i ugnen ca 5-8 min beroende på storleken på formarna, de ska fortfarande vara rinniga i mitten. Jag gräddade i 8 min men skulle istället gräddat dem i 5 min.
Vänd försiktigt de nygräddade foundanterna upp och ner så de kommer ur formarna.

Servera med vaniljglass och rårörda hallon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar