torsdag 20 maj 2010

Manhattan Sourdogh

Detta tog mycket längre tid än vad jag tänkt mig. Jag började baka kl 19 och är nu äntligen klar. Men nu när den härliga doften av nybakat sprider sig i huset känns klockan inte så mycket.

Surdegsgruden var perfekt, vilken fart degen fick.

Manhattan Sourdough
20g jäst
7 dl ljummet vatten
2 1/2 msk salt (jag använde flingsalt)
3 dl surdeg
15 dl vetemjöl special (jag använde 16-17 dl)

Smula ner jästen i en bunke och häll i vatten. Tillsätt salt och surdeg. Tillsätt sedan vetemjöl lite i taget och kör degen på medelhastighet i maskin ca 15 min. Degen blir ganska kladdig men samtidigt mjuk och elastisk.

Min egen lilla bagare var så duktig och hällde i alla ingredienser och körde maskinen.

Strö över vetemjöl och låt degen jäsa under bakduk till dubbel storlek ca 2 timmar. Kolla till degen lite då och då för min deg fick sådan fart att den jäste över bunken efter 1 1/2 timme.

Sätt ugnen på 250 grader.

Dela degen i två delar och gör försiktigt två limpor av degen. Försök att låta bli att knåda degen för mycket och lägg sedan degen i brödformar och strö över lite mjöl. Jäs under bakduk till dubbel storlek, ca 1 timme.
Ställ in brödet i mitten av ugnen och häll i 1 dl vatten på ugnsbotten, brödet får då en perfekt skorpa. Sänk värmen till 200 grader och grädda i ca 50 min.

Liten uppdatering: åt brödet till frukost i morse och ummmm va gott det var, så där segt och härligt, precis som jag vill ha det. Brödet fick även topp betyg av sonen.

2 kommentarer:

  1. Så står den då i ugnen, det måste vara något krut i jäsningen för det bara väller 0ch väller. Imorgon bjuder jag grannen på frukostbröd efter Oset-promenaden. Tack Åsa för inspirationen!/Sophie

    SvaraRadera
  2. Åh va kul att du testade att baka tillsammans med dig. Hoppas att ni njöt av både bröd och morgon promenaden. Trevlig helg! //åsa

    SvaraRadera