söndag 13 februari 2011

Åsas Danska

Oj va veckan sprang iväg, har inte hunnit blogga men jag har hunnit med att baka ett otroligt gott bröd. Förra veckan startade jag en surdeg som jag tänkte baka Brunkans Danska av men som vanligt när jag väl ska sätta igång så saknade jag vissa ingredienser så det fick istället blir Åsas Danska och ummmmm va gott det blev! Alla i familjen älskade detta bröd så jag kommer snart baka det igen.

Brödet är väldigt hållbart med perfekt tuggmotstånd. Förvara brödet i en plastpåse. Brödet smakar bäst dag 1 och 2 efter bakning!

Åsas danska 2 limpor

Steg 1
400 g vatten
50 g rågsurdeg
175 g rågkross
60 g grovt rågmjöl
125 solroskärnor
75 g linfrön
20 g havssalt

Blanda alla ingredienser i en bunke och täck med plastfolie, låt stå i rumstemperatur i ca 6 timmar. Jag blandade i ordning detta innan jobbet på morgonen och så bakade jag på brödet på kvällen.

Steg 2
blandningen från steg 1
200 g vatten
50 g jäst
300 g vetemjöl
150 g grahamsmjöl
125 g rågsikt
150 g brödsirap

Blanda samman alla ingredienser och arbeta degen i en hushållsmaskin i ca 10 minuter. Låt degen vila i bunken i ca 30 minuter.
Arbeta degen i 1 minut och låt vila yttligare 30 minuter.
Smörj 2 formar med smör. Dela degen i 2 delar och lägg dem i formarna. Jäs under bakduk i 1-1.5 timmar.
Sätt ugnen på 250 grader och ställ in en tom plåt på nedersta falsen.
Ställ in formarna med brödet på ett galler (lite under mitten) och häll genast en kopp kallt vatten på den varma plåten. Stäng ugnsluckan och sänk värmen till 175 grader. Släpp ut ånga efter 30 minuter.
Total gräddningstid för brödet är ca 1 timme. Ta ut brödet ur formarna och låt dem svalna på ett galler.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar