onsdag 23 februari 2011

Frittata

Testade ett nytt recept här om kvällen - Frittata med pak choi och saganakiost och resultatet blev jättegott. Enkel lunch eller middagsrätt när man känner för att äta lite lättare. Lägg detta receptet på minnet om ni lyckats koka för mycket potatis då receptet innehåller detta.

Här kommer receptet:

4 kokta potatisar
1 gul lök
2 pak choi
2 pressade vitlöksklyftor
6 ägg
1 dl vispgrädde
150 g saganakiost (grekisk getost)
1 tsk oregano
0.5 tsk salt
1 krm svartpeppar
smör

Skär potatisen i skivor. Hacka löken och grovstrimla pak choi. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna och tillsätt vitlök och lök samt pak choi. Stek i ca 5 minuter.
Vispa samman ägg, grädde, oregano, salt och svartpeppar. Grovriv saganakiosten och rör ner det i bunken. Rör även ner vitlöken, löken samt pak choien i bunken.
Smält 1 msk smör i stekpannan och lägg i potatisen och häll i äggsmeten. Täck med ett lock eller så kan du göra som jag gjorde då jag inte har ett lock till min stekpanna jag la över aluminiumfolie och det fungerade utmärkt. Stek i ca 20 minuter på medelvärme.
Vänd upp frittatan på ett lock, tårtfat eller kakfat och låt den sedan åka tillbaka i pannan (stekta ytan är nu uppåt). Grädda i 3 minuter till.

Servera med en god sallad, jag hade rivna morötter, tomatklyftor, hackad romansallad, pinjenötter och alfalfagroddar.

1 kommentar:

  1. Åsa, nu tror jag att jag fått till det så jag kan kommentera, på tiden ;-)
    Din fina blogg förgyller mina vardag och ligger under favoriter som jag alltid kollar in! Hoppas allt är bra var kul att ses sist och hoppas vi ses snart igen. Hälsa familjen!
    Kramis Hanna

    SvaraRadera