lördag 30 oktober 2010

Sirapslimpa


Tidigt i morse vaknade baknerven till liv och jag satte igång och bakade en sirapslimpa som jag spanat in i tidningen MAT Magasinet Julspecial. Som vanligt hade jag inte alla ingredienser hemma så jag bytte ut filmjölk mot mild yoghurt och resultatet blev fantastiskt gott! I tidningen tipsar de om att limpan passar utmärkt toppad med gubbröra eller sill och ägg. Jag kan tipsa om att nygräddad passar en stor klick smör lika utmärkt! Här kommer receptet så som jag gjorde den:

Sirapslimpa 1 limpa
2.5 dl mild yoghurt
1.5 dl mörk sirap
5 dl rågsikt
0.5 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
0.5 msk stött anis
0.5 msk stött fänkål
ev. smör till brödformen

Sätt ugnen på 175 grader. Värm mjölk och sirap till 40 grader, fingervarmt. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och häll den varma vätskan över och rör degen slät. Häll ner i en smord avlång bakform.
Grädda i nedre delen i ca 40 minuter, känn med en sticka om den är klar annars får du grädda den lite längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar