söndag 17 april 2011

Här om dagen var det önskemål om fisk till middag. Jag blir alltid nervös när jag ska laga fisk för jag är inte speciellt bra på det. Självklart hade jag totalt glömt att spana in något recept innan jag for iväg till affären för att handla så jag fick freestyla ihop ett recept som faktiskt blev väldigt lyckat.

Fisk i ugnen 4 portioner
400 g fiskfilé (hoki eller torsk)
2 brk cream fraiche
1 citron
1 dl riven parmesan
1 liten brk kräftstjärtar (eller skalade räkor)
1 kruka med dill
salt och citronpeppar

Skala och koka potatis.
Sätt ugnen på 175 grader.
Smöra en ugnsform med lite smör. Lägg i fiskfileérna och krydda med salt och peppar. Ställ in i mitten av ugnen i 8-10 minuter.
Skölj och riv skalet från citronen. Hacka dillen. Häll av lagen från kräftstjärtarna. Riv parmesanen. Blanda samman cream fraiche, dill, citron och parmesan och smaka av med lite salt och peppar.
Ta ut fisken och häll över blandningen, ställ in i ugnen i ca 15 minuter till. Ta ut fisken och strö över kräftstjärtarna.

Servera med pressad potatis eller potatismos och en grönsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar