torsdag 7 april 2011

Fiberrika rågbullar

I tisdags morse bakade vi frukostbullar som vi var och överraskade moster Maggan med. Som vanligt när jag får för mig att baka så påbörjar jag alltid bakningen innan jag checkar av att jag verkligen har alla ingredienser hemma, jag tror liksom att det räcker med att köpa ett paket jäst sedan så har jag resten hemma...att jag aldrig lär mig! Men denna gång blev det ett lyckat skafferirensningsrecept.

Fiberrika rågbullar 16 bullar
1 dl rågkross
1.5 dl kruskakli
1.5 dl havrekli
1.5 tsk salt
25 g smör
5 dl kokande vatten
1 pkt jäst (50g)
225 g grovt rågmjöl
225 g vetemjöl special

Koka upp vattnet. Häll rågkross, kruskakli, havrekli i en degskål. Tillsätt salt och smör. Häll över kokande vatten och rör om. Låt svalna till 37 grader (fingervarmt).
Smula ner jästen och rör om till den löser sig. Tillsätt mjöl (spara 0.5 dl till utbakningen) och arbeta degen kraftigt i maskin i ca 5 minuter. Tillsätt mer mjöl om det behövs. Låt degen jästa till dubbel storlek, ca 30 minuter under bakduk.
Häll ut degen på ett mjölat bakbord. Knåda degen smidig och rulla den till en längd. Dela degen i 16 delar och forma till bullar. Lägg bullarna på en smord eller bakplåtspapperklädd plåt. Låt jästa i 30 minuter under bakduk. Sätt ugnen på 225 grader.
Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar