måndag 27 september 2010

Tigerkaka

Igår bakade jag en tigerkaka och resultatet blev otroligt gott. Jag hade smält mörk choklad i smeten istället för kakao vilket jag rekommenderar er att testa.

Tigerkaka
3 ägg
2.5 dl socker
1.5 tsk vaniljsocker
50 gr smält smör
1 dl mjölk
3.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 g smält mörk choklad

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en sockerkaksform. Vispa ägg, vaniljsocker och socker riktigt vitt och poröst. Smält smöret och rör i mjölken och tillsätt detta i smeten. Blanda vetemjöl, salt och bakpulver ordentligt och rör ner i smeten. Häll 2/3 av smeten i sockerkaksformen. Smält chokladen försiktigt i mikron och tillätt även detta i sockerkaksformen. Grädda i ca 30 minuter. Känn med en sticka så att kakan inte är kladdig.

2 kommentarer:

  1. Mysig blogg. Hittade hit via vännen Vacker i brunt. Måste komma tillbaka, jag som också älskar matlagning. Apropå Tigerkaka så måste jag berätta om ett rart minne jag blev påmind om häromdagen. När lilltjejen var ungefär 4 år så sa storebror 8 år att han ville baka Tigerkaka. Och lillgumman sa .. jag vill också ha kaka, jag vill ha Nassekaka. (Vi bakade en rosa sockerkaka ;)

    SvaraRadera
  2. Välkommen hit. Hoppas att du kommer att trivas. Vacker i brunt är en härlig blogg och Emma-Clara är en super tjej!
    Gulligt minne, ska lägga nassekakan på minnet för framtiden!

    SvaraRadera