onsdag 15 september 2010

Ostbröd i långpanna

Vet inte riktigt vad som hände med min surdeg, men den vätskade och skiktade sig och enligt brödboken från Brunkebergs Bageri är det bara att slänga den och börja om från början. Det jag gjorde annorlunda var att jag istället för honung hade rivet äpple i surdegen samt så testade jag ekologiskt mjöl, vet inte vad surdegen reagerade på men nästa gång gör jag som jag alltid gjort.

Jag kunde ändock inte låta bli att använda lite av surdegen till ett ostbröd från Leilas 'one more slice', det skulle endast vara 1 dl så jag väntar ivrigt på att få sätta in brödet i ugnen, än så länge ser det lovande ut.

Ostbröd 1 plåt
25 g jäst
5 dl ljummet vatten
1.75 msk flingsalt
2 tsk honung
2 tsk sirap
1 dl olivolja
1 dl surdeg av vete
2 dl durumvete
11-12 dl vetemjöl special
200 g västerbottenost
200 g fetaost (jag uteslöt detta då jag inte hade fetaost hemma)

Smula jästen och rör ut den i vattnet. Tillsätt olja, salt, honung, sirap och surdeg.

Tillsätt durumvete och vetemjöl och arbeta degen i maskin i ca 10 minuter. Strö över lite mjöl och låt degen jästa till dubbel storlek i ca 1.5-2 timmar.

Dela degen i 2 delar och kavla ut degen till en rektangel och strö över rikligt med ost. Rulla till en rulle från långsida till långsida.

Pensla en plåt med olivolja. Dela rullen i 9 bitar och lägg i plåten med snittytan uppåt med ca 1 cm mellanrum. Bullarna ska jäsa fast i varandra.

Sätt ugnen på 200grader och låt brödet jäsa under bakduk i ca 45 minuter.

Pensla brödet med lite vatten, strö över flingsalt, oregano och riven ost. Grädda i mitten av ugnen i ca 20-25 minuter.

ummmmm va jag njuter, underbart gott!!! nygräddat och längtar till frukost i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar