söndag 19 september 2010

Jordnötskaka

Idag hade vi vänner över på fika valdagsfika. Jag bakade en av mina absoluta favoriter på fika bordet. Jordnötskakan är underbar när det söta möter det salta. Har ni inte testat den så gör det, den är otroligt enkel att baka. Max bakade en egen kaka med lyxiga ingredienser som socker, mjöl och kaffebönor.

Jordnötskaka
130 g smält smör
3 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 st ägg
1 påse jordnötter

Sätt ugnen på 175 grader.
Rör ihop alla ingredienser i en bunke. Smörj och bröa en ungssäker form. Häll i smeten och strö över jordnötter. Grädda i mitten av ugnen i ca 25-30 minuter.

2 kommentarer:

  1. Ett jätte bra recept! Jag har tittat in här flera gånger när jag ska baka den. Fruktansvärt god, nästan som snickers men utan choklad.
    M.v.h Stina 14 :)

    SvaraRadera
  2. Hej jag har precis gjort denna goda kaka! Jag bor med min sambo, så vi är bara två, och vi kan ju inte trycka i oss allt på en gång! Hur länge klarar de sig i burk i skafferiet? Eller går det att frysa in den i mindre skurna bitar?

    SvaraRadera