lördag 11 september 2010

Surdeg av vete

Mäster bagaren är igång och sätter en surdeg av vete. Vår plan är att slutligen baka ett fransk bröd som heter Pain Blanc. För att baka en Pain Blanc krävs det att man bakar i 3 steg, dvs först en Vetesurdeg sedan en Levain och så slutligen Pain Blanc. Detta tar lite tid men det ack va gott det är!

Jag startar med vetesurdegen som jag denna gång testade att tillsätta rivet äpple i.

Vetesurdeg
120g vetemjöl (2dl)
120g varmt vatten (1.2 dl)
2 msk rivet äpple

Blanda mjöl, vatten och rivet äpple i en bunke. Täck med plastfolie men kom ihåg att lämna en liten öppning så att det kan komma in luft. Ställ surdegen på något varmt ställe, typ i skåpet över kylen, eller någon annan varm och skyddad plats.

En surdeg måste matas för att leva vidare. Försök att uppnå en trögflytande konsistens på din surdeg.

Dag 2 & 3
Tillsätt
60 g vatten (0.6 dl)
60 g mjöl (1 dl)

Dag 4
Surdegen är klar att börja användas för brödbak men det är nu jag tänker baka en Levain så ni får vänta några dagar innan ni får se fortsättningen.

Om du vill spara surdegen förvarar du den i kylen och matar den några gånger i veckan med mjöl och vatten som dag 2 & 3.

4 kommentarer:

  1. Åh, vad spännande! Jag skall också testa. Har alltid tyckt att det verkar krångligt, men du beskriver så bra och tydligt. Jag börjar nog redan ikväll.:-)

    SvaraRadera
  2. Hej Jennie, om du misslyckas som jag gjorde använd då istället 1 msk honung. Eller följ helt enkelt mitt recept vetesurdeg som finns under Ettiketten surdeg (ett av mina första inlägg). Kan sedan rekommendera dig att baka manhattan sourdough som jag har bloggat om tidigare. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag gjorde precis som du skrev med äpple, och det verkar funka jättebra. Har ju aldrig gjort det förr, men det ser bra ut. Bubblar lite lagom. Är det så man ser att den lever?

    SvaraRadera
  4. Underbart! Härligt! Ja det är bara att köra på, bubblor är helt enligt instruktionerna. Lycka till med bakandet!

    SvaraRadera