måndag 24 januari 2011

Klassiska pannkakor

Idag blev det ett gäng med pannkakor stekta här hemma. Tänkte att jag skulle vara duktig och gära laxstuvade crepes till matlåda i morgon. Nyttigt, troligtvis inte men gott?...JA! Ett snyggt pannkakslägg skulle vara trevligt att äga varför inte detta från Skeppshult.

Ett litet tillägg....ibland är jag lite förvirrad (antagligen normal stressad småbarnsförälder) i morgon behöver jag ingen matlåda då jag ska på konferens hela dagen och då ingår lunch och middag. Så crepesen får bli till en annan gång.




Pannkakssmet
ca 10 pannkakor

4 dl vetemjöl
0.5 tsk salt
1 msk socker
8 dl mjölk
2 ägg
1 msk smör
smör till stekning

Blanda samman mjöl, socker och salt. Vispa ner hälften av mjölken till en slät smet, vispa sedan ner resten av mjölken (på detta sättet är det enklare att bli av med mjölklumparna). Vispa ner äggen och smält smör eller så kan du använda flytande smör på flaska.
Låt smeten svälla ca 20 min, men har du bråttom kan du hoppa över detta, det gör nämligen jag 9 av 10 gånger och det funkar det med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar