tisdag 13 september 2011

Rårörd äppeldryck

I våran radhusträdgård växer det ett äppelträd på allmänningen som bara jag är intresserad av att skörda, lyxigt för mig! Så jag testade att göra en super enkel och jättegod rårörd äppeldryck.

Älskar rårörda saft recept, bara att dela frukten och i med lite vatten och så glömma bort den i några dagar...love it! Och glömma bort den gjorde jag i dubbel bemärkelse, drycken skulle stå i 3 dagar men min stod och saftade till sig i 6 dagar och det funkade det med.

Rårörd äppeldryck ca 3 liter
3 liter klyftade äpplen
3 liter vatten
1.5 tsk citronsyra
0.5 tsk natriumbensoat
3 dl strösocker (ett stort plus att det är så lite socker i receptet)

Koka upp vattnet i vattenkokare och låt det svalna. Skölj äppelna och ta bort fula delar. Klyfta äpplena och låt kärnhus och skal vara kvar. Lägg i stor bunke eller kastrull (tänk på att 3 liter vatten ska få plats). När vattnet har svalnat värmer du (fingervarmt) 1 dl vatten och rör ut citronsyran och natriumbensoaten i. Häll det svala vattnet över äpplena och rör ner citronsyreblandningen. Täck bunken eller kastrullen och låt stå svalt i 3 dygn.

Sila äppelblandningen och rör ner 3 dl socker tills sockret löser sig. Häll upp på väl rengjorda flaskor och förvara svalt. Det går även bra att frysa ner i 0.5 liters petflaskor men tänk på att inte fylla ända upp för flaskan kan explodera i fysen och du har äppeldryck över allt.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar