tisdag 20 september 2011

Köttgryta Rocca Di Montemassi


Jag fick till en riktigt god söndagsgyta! Jag lät mig inspirerades av en burgundisk köttgryta dvs den franska klassiska grytan. Nu när det finns härliga kantareller i skogen (jag köpte mina för vääääldigt dyra pengar på konsum) blir grytan extra lyxig och god.

Köttgryta rocca di montemassi 8-10 personer
1 - 1.2 kg fransyska
5 dl hackade kantareller
1 ask med små färska champinjorer
5 scharlottenlökar
0.5 purjolök
1 pkt bacon
2 msk tomatpuré
2 st hackade vitlöksklyftor
3 st lagerblad
1 tsk salt
1 tsk socker
2 msk vetemjöl
3 krm vitpeppar
6 dl tomasi rocca di montemassi eller annat rödvin
3 dl vatten
3 msk soja
2 msk maizena
0.5 tsk torkad timjan
svart eller rödvinbärs gelé

Skär scharlottenlök i 4 delar, hacka vitlöken och skölj och strimla purjolöken. Skär bacon i  bitar och stek i en stor gryta, tillsätt scharlottenlök, vitlök och purjolök. Lät detta fräsa i ca 5 minuter. Rensa svampen under tiden och hacka kantarellerna. Tillsätt de hackade kantarellerna och de små hela champinjonerna i grytan, rör runt.
Tillsätt tomatpure, timjan, vitpeppar, salt, socker och lagerblad. Pudra över vetemjölet och rör runt. Tillsätt vinet, vatten och soja. Rör om och låt puttra medans du delar köttet i lagom stora grytbitar. Stek grytbitarna i en stekpanna i omgångar och lägg över i grytan, rör om. Sätt på locket och koka grytan på låg värme i ca 1 timme.

Rör ut 2 msk maizena i lite vatten, tillsätt och rör om. Låt puttra i 5 minuter. Om grytan känns för lös kan du reda mer maizena och röra ner i grytan.

Servera med gelé, grönsallad och mandelpotatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar