måndag 26 september 2011

Portergryta


Fick en liten kick av grytan vi gjorde här om veckan, é ju galet gott och enkelt att laga. I helgen testade vi portergryta och ja den var lika god den. Jag tycker att det är såååå gott att mosa potatisen i massa sås, jag blir som barn på nytt när det serveras en god sås, ummmm! och så har vi ju gelén och den kan jag inte heller låta blir att ta en extra stoooor klick utav!

Portergryta ca 8 portioner
1 kg benfritt nötkött av högrev
2 gula lökar
1 flaska porter
1 tärning köttbuljong eller 2 msk mörk oxfond
4 morötter
2 dl vatten
1.5 tsk salt
1.5 krm svartpeppar
1 tsk timjan
4 msk svartvinbärsgelé
3 msk vetemjöl
2 msk smör

Skär köttet i ca 2x2 cm bitar. Bryn dem i omgångar i en stekpanna och lägg över dem i en gryta. Skiva och stek löken lätt och lägg över i grytan. Strö över mjöl och rör om (ett trix jag använder mig av för att slippa klumpar är att använda en tesilsklämma och pudra mjölet igenom).
Häll i porter och smula ner buljongen. Rör om.
Skala och skiva morötterna i 1cm stora bitar och lägg ner i grytan. Tillsätt vatten. Smaksätt med salt, peppar, timjan och svartvinbärsgelé.
Koka grytan under lock ca 1 timme eller tills köttet är mört.
Om du vill ha en tjockare sås går det bra att reda ut den med maizena, vetemjöl eller röra ner en burk cream fraiche. Smaka av såsen och tillsätt ev mer av kryddorna.

Servera med mandelpotatis, potatisgratäng eller potatismos & svartvinbärsgelé & grönsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar