måndag 22 augusti 2011

Matig sallad

I somras bjöd kusin Hanna oss på en otroligt god matig sallad som jag tyvärr inte har receptet på men som jag använde som inspiration till detta recept. Ska be Hanna om receptet så lovar jag att det kommer på bloggen snart, så Hanna om du läser detta kan du väl maila mig, tack!

Matig sallad med matvete eller mathavre 4 portioner
4 portioner kokt matvete eller mathavre
1 liten burk (150g) pesto med soltorkade tomater
1 lime
1 röd paprika
1/2 gurka
1 ask cocktail tomater
2 st avokado
1 pkt fetaost
1 granat äpple
1 påse blandsallad

Koka matvete/mathavren enligt beskrivningen på förpackningen. Häll peston i en bunke och tillsätt den kokta matveten/mathavren och rör om. Pressa ner limesaften och rör om. Låt svalna. Dela och skär paprika, gurka, tomater och rör ner i blandningen. Skär avokadon i tärningar och vänd ner i bunken. Smula i fetaosten och vänd även ner blandsalladen försiktigt. Dela granatäpplet och "banka" ur kärnorna (jag brukar använda baksidan på en träslev). Vänd runt och servera. Vi grillade en kycklingfilé och åt till men det behövs inte för sallade känns väldigt matig och mättande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar