torsdag 18 augusti 2011

Ett paket yoghurt över?...

...då kan du baka ett härligt fullkornsbröd! Brödet är enkelt att baka och ska sätts in i ugnen medans den är kall. Jag hittade ett nytt recept i en Sköna Hem Country Life och som vanligt när jag ska till och baka saknar jag några ingredienser så jag har blandat lite hej vilt ur skafferiet och jag håller tummarna att jag lyckats. Nedan kommer 2 recept, tidningens Lättbakat Fullkornsbröd följt av Åsas yoghurtbröd. Beskrivningen följer mitt recept men det går enkelt att byta ut mot tidningens.

Lättbakat fullkornsbröd 2st
1 liter yoghurt
1 paket jäst
1 dl mörk sirap
2 dl linfrö
1+1 dl solrosfrö (1 dl ska vara till formen)
1+1 dl pumpakärnor (1 dl ska vara till formen)
1 msk salt
10 dl fullkornsmjöl av dinkel, 600g
4 dl fint rågmjöl, 220g
smör till formarna

Åsas yoghurtbröd 2st
1 liter yoghurt
1 paket jäst
1 dl mörk sirap
2 dl linfrö
1 dl hackad hasselnötter
1+2 dl solrosfrön (2 dl ska vara till formen senare)
1 msk flingsalt
4 dl rågmjöl
5 dl rågsikt
3 dl grahamsmjöl
2 dl havregryn
smör till formarna

Häll yoghurten i en kastrull och värm den till 37 grader (fingervarmt). Smula ner jästen i en bunke och tillsätt sirapen och rör om. Häll över den varma yoghurten och rör om så att jästen löser sig ordentligt. Tillsätt linfrö, 1 dl solrosfrö, hasselnötter, salt, mjöl och havregryn. Rör samman så att allt blandas till en smidig deg. Degen ska vara ganska lös. Låt degen jästa i 1 timme under plastfolie.
Smörj 2 brödformar med smör och häll i 1 dl solrosfrö i botten på formen. Fördela degen i formarna och strö över 1 dl solrosfrö och platta till lite lätt så att fröna fastnar i degen.
Ställ in formarna på ett galler på den nedersta falsen och sätt igång ugnen på 200 grader.
Grädda i 1 timme och täck med aluminiumfolie, sänk temperaturen till 175 grader och grädda i yttligare 20 minuter eller tills innertemperaturen på brödet är 98-100 grader.
Ta ut och stjälp upp bröden, täck med bakduk och låt kallna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar