onsdag 18 maj 2011

Rosévinsprovning

Jag och min vän Anna-Karin tog ett väldigt bra initiativ och bjöd några vänner på en rosévins provning hemma hos mig. Vi smakade på några riktigt goda viner i olika prissklasser och från olika länder. Det var så himla kul så vi bestämde oss för att starta en vinklubb. Vi kommer att träffas var tredje månad och testa viner och äta gott. Att vara värdinna kommer att cirkulera och värdinnan väljer också temat för provningen och ger i uppdrag till oss andra just vilket vin vi ska ha med till provningen. Ska bli sååååå spännande att se vad Carolina hittar på!!! Känn ingen press...hi hi hi.


Här kommer en resume av vinerna vi testade

Neudorf Pinot Rosé Nya Zeeland 149kr nr 90325
Ett trevligt rosé som nog smakar som bäst om det får kombineras med mat

Domaine de Collavery Frankrike Provance 79kr nr 2859
MIN FAVORIT!!! Ett enkelt vin som passar utmärkt till sommarens softkvällar.


Two Oceans
Inga kommentarer - vi var överrens om att detta kommer vi inte att köpa igen (63kr)

Leth's have pink Zwigelt Rosé Österrike 79kr nr 2261
Lite sötare vin som fick tummen upp av samtliga

Réserve de Bonnet Rosé Melot Cabernet Franc Frankrike Bordeaux 89kr nr 3181
Delade meningar om detta vin, Carolina och jag gillade detta skarpt medans andra tyckte sådär...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar