onsdag 18 maj 2011

Enkel och snabb fiskgryta

I måndags levererade Middagsfrid en ny kasse mat med 3 spännande recept. Så igår blev det en snabb och enkel fiskgryta till middag. Jag tillsatte lite mer vätska än receptet beskriver nedan och resultatet blev en matig soppa istället. Smakade underbart gott och maten var klar på 20 minuter och sånt gillar jag!

Snabb fiskgryta 4 personer
0.5 purjolök
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk smör
1 burk krossade tomater (ex mutti, kungmarkatta eller saltå kvarn, lite dyrare men värt det)
1 dl vispgrädde (jag hade i 2-3dl)
0.5 dl vatten (jag hade i 2 dl)
0.5 msk grönsaks/fiskbuljongpulver (alt 0.5 tärning)
0.5 msk vitvinsvinäger
1 tsk curry
1 bukett broccoli
600 g fiskfilé (ex 300 g sejfilé och 300 g laxfilé)
salt
svartpeppar

Skölj purjolöken och skär den i 0.5 cm breda skivor. Hacka löken och vitlöken. Fräs löken på medelvärme i ca 3 minuter. Tillsätt krossade tomater, grädde, vatten, buljong, vitvinsvinäger, 1 tsk curry, 0.5 tsk salt och 1 krm svartpeppar.
Skär broccolin i små buketter. Tärna fisken och strö över lite salt. Tillsätt broccolin och fisken i grytan och låt puttra på svag värme i ca 6-10 minuter.
Servera med ris eller gryn och en grönsallad. Eller tillsätt mer vätska så att det blir en soppa och servera något gott bröd till.

2 kommentarer:

  1. Hej! Hanna och jag lagade fiskgrytan nu ikväll! Jättegod! Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Va kul! Vi ses snart! Ska bli så skönt med semester och är så glad att ni följer med oss till Mallis. Kram på er.

    SvaraRadera